Festival Fabriek Magnifique zou niet kunnen bestaan zonder ondersteuning van het bedrijfsleven. Sligro Food Group is een van de bedrijven die Fabriek Magnifique als sinds het eerste uur (toen het nog Slokdarmfestival heette) op allerlei manieren helpt.

Het gaat om de verbinding! – Wilco Jansen, Sligro Food Group 

Hoog tijd dus om eens in gesprek te gaan en te ontdekken wat de beweegredenen van Sligro zijn om ons festival zo’n warm hart toe te dragen. We praten met Wilco Jansen, hoofd interne & externe communicatie. “Sligro is al sinds editie nul betrokken bij het festival” vertelt Wilco. “In die tijd mopperden veel mensen dat er in Veghel nooit iets gebeurde. Veghel had iets onderscheidend en verbindends nodig. Wij vonden dat het Slokdarmfestival de potentie had om uit te groeien naar een evenement wat past bij Veghel”.
“Het bedrijfsleven in Veghel is groot. Veel mensen werken wel in Veghel, maar wonen ergens anders. Ze verdienen hier hun geld maar geven het ergens anders uit. Er is een onbalans in wonen en werken. Als die mensen in Veghel komen wonen dan komt er ook meer binding met het bedrijf. Dat maakt het voor een bedrijf als Sligro gemakkelijker om langdurige arbeidsrelaties aan te gaan.” 

Wilco vertelt dat dat voor Sligro heden ten dage nog steeds geldt. “Er zat vanaf dag 1 trots in. Het was voor en door Veghel. Met kunst hadden we bij Sligro niet zo veel, maar met food natuurlijk des te meer. Het gaf ons de kans om Veghel op de kaart te zetten. Dat was de klik!”
Er is in de loop van de jaren natuurlijk veel veranderd bij het festival. Dat beaamt Wilco: “Toentertijd werkten we bijvoorbeeld aan wereldrecords food. Denk maar aan de ijstaart in het Julianapark. Dat soort dingen kunnen nu niet meer door de aandacht voor voedselverspilling.” 
Sligro is dus vanaf het begin bij Fabriek Magnifique betrokken. Maar wat is dan de reden dat de samenwerking is gebleven, ondanks alle veranderingen?  Wilco: “Het is belangrijk om na te denken over de toegevoegde waarde voor Sligro. We krijgen veel aanvragen voor sponsoring en dan willen we graag horen dat er is nagedacht over waar dan de verbinding zit. Waar zit de toegevoegde waarde van Sligro voor Fabriek Magnifique en andersom? We faciliteren horecaondernemers om mee te doen aan Fabriek Magnifique en dat doen we vooral op de achtergrond. Bijvoorbeeld met materialen, faciliteiten, coördinatie en door gunstige inkoopvoorwaarden. Eigenlijk zou er een sticker met <Sligro Inside> op het festival moeten zitten, zoals vroeger op PC’s een sticker met <Intel Inside> zat. Het moet geen Sligro festival worden. De rol die we nu hebben klopt.” 

En wat vindt Wilco zelf van de veranderingen die het festival heeft ondergaan? “Men gaat weer een beetje terug naar af en richt zich meer op de inhoud. Dat is goed. Het leek de laatste jaren wel of het alleen maar groot, groter, grootst moest. Er zijn grenzen aan de omvang en de inhoud van een festival als Fabriek Magnifique. Dat het gratis is, is ook goed. Het is nu ongedwongen en relaxed. Als bezoekers betalen dan verwachten ze ook iets. Die druk is er nu niet. Er moet geen dominante muziekprogrammering met grote artiesten komen. Dat is commercieel wel interessant maar mensen gaan dan naar een podium en vertrekken na afloop van een optreden direct weer. Het wordt dan een soort ‘Veghel Nightlife’. Dat was ook een leuk evenement, maar dat heeft niets met Fabriek Magnifique te maken en bovendien missen we dan de connectie met Veghel. De ontbijtconcerten zijn een voorbeeld van hoe het ook kan. Een bijzondere setting, een hoge artistieke waarde met soms plaatselijke ondersteuning.” 

En hoe is het dan met de originele doelstelling om Veghel interessanter te maken als woonplaats voor werknemers? Is die gehaald? “Tja, wanneer is het gehaald? Er ontstond door het festival trots bij de Veghelnaren. Je hoorde: ‘Het kan dus wel’. Het draagt zeker bij aan het woonklimaat, maar er is nog meer voor nodig. Het is jammer dat de gemeente het niet meer ondersteunt. Kom op gemeente! Ben zelf ook eens wat trotser op het festival en erken de toegevoegde waarde! Een gemeente mag best verder kijken dan de subsidieaanvraag en het verlenen van een vergunning. Vindt ook iets van kunst en cultuur, behalve mopperen dat het veel geld kost. Je kunt Fabriek Magnifique als platform gebruiken om bijvoorbeeld te laten zien wat we met voeding en beweging doen. Men vindt het allemaal wel sympathiek, maar omarmt het niet echt.” 

En als Wilco zelf naar Fabriek Magnifique gaat, waar gaat hij dan zeker naar kijken? “Ik ben een slenteraar. Ik loop over het festival alsof ik door een museum loop. Ik kijk rond en dan word ik door iets getrokken. Daar ga ik dan naar toe. Ik heb het programma niet bij de hand” 

Welke boodschap zou je als laatste nog graag willen overbrengen? “Uiteindelijk gaat het bij Fabriek Magnifique allemaal om de verbinding. De verbinding tussen het bedrijfsleven, de inwoners en het festival. Het festival hoort bij Veghel. Het zet Veghel op de kaart. Laten we er met zijn allen trots op zijn!”